SMK Historia

Historien om Sandvikens Motorklubb

Historien om Sandvikens Motorklubb börjar redan Tisdagen den 13 november 1945 då det i Sandvikens Tidning denna dag var en insändare som lyder:

MOTORSPORT Till de motormän i Sandviken och dess omgivningar som äro intresserade av att bilda en motorklubb ställer vi en inbjudan till möte å Folkets Hus C-sal onsdagen den 14 nov. kl. 19.30

Motorintresserade

Initiativtagare till detta första möte var Olov Dahlund, Folke Gustavsson, Allan Persson samt Evert Andersson. Mötet samlade ett 25-tal intresserade, som praktiskt taget samtliga antecknade sig till en medlemsförteckning. Det drogs fram riktlinjer som klubben skulle arbeta efter med t.ex. trafikdagar och trafiksäkerhet och kanske en kurs om kartläsning under vintern.

En interimsstyrelse på fem man skulle läggas fram till nästa möte. Det blev de ovanstående samt G. A. Cewrien.

Det blev en ny annons i Sandvikens Tidning om att Alla Motorintresserade inbjudes till möte å Jernvallens sammanträdesrum onsdagen den 12 dec. kl. 19.30. Bildande av motorklubb.

INTERIMSSTYRELSEN.

På detta möte bildades klubben "på riktigt" och namnet fastställdes till Sandvikens Motorklubb och

föreslaget, som interimsstyrelsen lagt fram, om stadgar, godkändes. Ett klubbmärke skulle utarbetas.

Bland styrelsen valdes Cewrin till ordförande, Dahlund som sekreterare och Persson som kassör.

Klubbens ändamål blev Sandvikens Motorklubb avser att i en opolitisk organisation samla motormän och andra intresserade att verka för motortrafikens och motorsportens sunda utveckling och tillvarataga därmed förenade intressen.

Ordinarie årsmöten hålles i februari månad. Dag och ställe bestämmes av styrelsen, minst åtta dagar före. Klubbens räkenskaper avslutas per kalenderår.

Vid ett styrelsemöte Fredagen den 22/3 1946 hade styrelsen att taga ställning till de av märkeskommiten utarbetade förslagen. De skulle föreslå det så kallade triangelmärket.

Vid senare allmänna mötet 3 april hade medlemmarna två förslag att gå vidare med för slutlig utformning. Triangelmärket blev det slutliga beslutet.

Antal medlemmar vid årets slut var 48 stycken.

Nu börjar det så sakta röra på sig, Under en trafikvecka i Sandviken, ordnar de en cykelprovbana tillsammans med Sandvikens Cykelklubb 23 maj på torget.

Det blev även en enklare biltävling med bl.a. manöverprov

På slutet av maj hade man även en kartläsarkurs under två dagar och därefter en orienteringsövning för både bilar och motorcyklar. Banan var 6 mil lång och medelhastigheten var satt till endast 25 km/tim. Startavgift 1 krona. Fem ekipage körde prickfritt.

Nu börjar det rulla på med både dag- och nattorienteringar.

Söndagen den 30 mars 1947, skulle Sandvikens Motorklubb för första gången arrangera en isbanetävling på Storsjön, men bilrestriktioner, hindrade den planerade fartfesten så klubben fick planera om att återkomma året efter.

Sveriges Motorfedration meddelar att klubben fr.o.m 30/11 -47 kommer att tillhöra Nedre Norra distrikt, med adress till Falun.

Köra eller inte köra en isbanetävling, var frågan i februari 1949 med mycket vatten på isen utanför Hedgrind där tävlingen skulle gå, Vi avvaktar lite, står det i protokollet. Något som det dock inte var fråga om avvakta med, var årsfesten för ett pris av 8,50 kronor per person inklusive Sandviz, varmrätt, kaffe och musik samt trollkarl. Istävlingen, jo, den gick att genomföra men i bantad variant.

Den åter fria bensinen, blev en bra hjulklapp 1949 inför 1950 års tävlingar, där bl,a. Vinterpokalen arrangerades, och hastighetstävlingar på is vid Hedgrind där bl.a. Special-racerbilarna deltog.

Under 1950 anlades en Speedwaybana på Jernvallen, efter en framställan från Sandvikens Motorklubb, till Sandvikens Järnverk som beslutat att anslå 12.000 kronor till en en tip-top anläggning. Arbetet hade pågått sedan tidig vår och på hösten stod den klar. Redan 13 maj 1951 har Sandvikens MK fått i uppdrag att ordna SM-uttagningar och då skulle den 370 meter långa banan vara fullt färdig.

Om detta, skriver KONVERTERN, en tidning för Sandvikens Järnverks personal, hela fyra sidor i nummer 3, 1951.

På startlinjen stod inga mindre än Eskil Carlsson, Lennart "Carla" Carlström, mot gästrikar som Erik Östblom och Olle Grönkvist. Slutställningen blev också att Eskil vann före Carla och Erik Östblom medan Olle fick släppa Gösta Zanderholm framför sig och blev femma. Men bra så.

Sandvikens Motorklubb fick även lovord av SVEMO:s utsände för ett perfekt arrangemang.

Arrangemangen avlöste varandra, såsom Orienteringstävlingar för både bil och mc samt att "Speedway-evenemangen duggar tätt på Jernvallen numera" som Sandvikens tidning skrev efter en speedwaytävling i september 1951.

1952 bildades även en Motocross-sektion inom klubben.

Lagtävling med 2-mannalag inom speedway blev populärt och i september 1952 hade Sandvikens MK två lag med. Dessa förare var i Stålmännen 1: Bror Larsson och Ingemar Andersson, och i Stålmännen 2: Börje Jonsson och Olle Andersson. Det blev ingen lagplacering av de bästa, men bäst av Stålmännen individuellt kom Ingemar Andersson på en femte plats.

Söndagen den 14 juni 1953 kördes en Speedwaylandskamp mot Norge, där Sverige tog hem segern med 67 poäng före Norges 40. Segrade i överlägsen stil gjorde dock norrmannen Basse Hvem, som vann alla sina heat förutom ett, där han fick stryk av Hofors-sonen Erik Östblom. Erik blev trea totalt efter Basse och Varg-Olle Nygren. 3.167 personer bevittnade tävlingarna.

Svenske lagledaren "Vargfar" Bergström sade detta efter tävlingarna: Arrangemangen var ju fin-fina och tänk vilken härlig motorstadion. Jag tvekar inte att beteckna banan som den bästa i Sverige. Vi kommer säkert att lägga fler storevenemang till denna vackra plats.

I ett styrelseprotokoll från 21 februari 1954 står att Sandvikens Motorklubb skall undersöka om att få bygga en motocrossbana. Borgmästare Nygren och skogvaktare Silfver skulle uppvaktas om detta.

Styrelseprotokoll 22 april 1954. Här står att ordförande har fått ett meddelande från borgmästare Nygren om att klubben får disponera Blixtabacken på Högbo Bruks ägor till övningsbana för motorcyklar.

1 februari 1955. Det har bildats en motocrosskommitté och klubben har erhållit 5.600 kronor från Sandvikens Stad för iordningställande av Blixtabacken.

8 mars 1955, SVEMO önskade veta om Sandvikens Motorklubb voro villiga att anordna en av tävlingarna för SM i T-tävling år 1956.

Beslutet blir att "vi har för små resurser" och att det skulle bli för dyrt och omständigt. Svaret blev alltså, att vi skola tacka nej till förfrågningen.

Onsdagen den 20/6 1956 stod Blixtabacken klar för träning inför premiärtävlingen söndagen den 24 juni. Tävlingen ingår då i "Serie-Motocross". Längden på banan är 1.400 meter. Hur det gick ? Ingen aning.

Familjerundorna fortsätter att vara mycket populära, med frågekontroller och i konsten att manövrera sin bil.

Knuttarna behövde en plats att vara på, inte enbart på stadens gator. Så resonerade två intresserade mc-killar vid namn Ivo Oija och Kurt Nordström, och traskade in till polisen med ett förslag om ett ställe utanför Sandviken. Polisen kände väl till en "ödegård" som stod tom på Orrberget som entreprenör Nils Stenmark ägde. Kontakter togs med ägaren och Sandvikens Motorklubb, och under klubbens överinseende där Ivo Oijae bildades en ungdomssektion fick ungdomarna hyra tvåvåningsfastigheten gratis i tre år, med löfte att de skulle fixa till den. Ryktet spreds direkt, och strax hade klubben fått 27 nya medlemmar. Ingen fick nämligen inträde till huset utan medlemskort i Sandvikens Motorklubb. Detta var i februari 1957, då det jobbades för fullt i fastigheten innan inflyttning (det blev dock lite problem emellanåt).

En Stockcar-tävling han man även med att arrangera vintern 1957, närmare bestämt 24 mars, på Storsjöns is vid Hedgrind. Isbanans längd var 400 meter. Krockarna och avåkningarna var många och till sist vann Rolf Eriksson från Edsbyn finalen, som innehöll 16 bilar, medan Rövarheatet på slutet innehöll 18 bilar, där Kjell Eriksson från Kungsgården hade lyckan att först ta sig över mållinjen. Publikmässigt hade 2.000 personer det roligt vid denna tävling.

Under 1957 blev det en medlemsökning av hela 100 personer.

I ett styrelseprotokoll från 22 februari 1961 beslutar styrelsen att avveckla stugan vid Orrberget samt att annonsera i ortspressen att Sandvikens Motorklubb ej längre har något ansvar för denna stuga. I Åvall meddelar fru Stenmark detta.

(Efter långt och troget arbete ger klubben upp att få någon ordning på de som håller till i huset).

Bra föredragshållare och filmvisningar har det varit lite då och då. 10 oktober 1961 var det en verklig högtidsstund, då kom nämligen Erik "Carlsson på taket" och berättade om sina upplevelser. Detta skedde i Jernvallens stora sammanträdessal.

Tävlingarna fortsatte, i Tillförlitlighet (T) heter den oftast "Vinterpokalen" och i OT-Special "Stålsvängen". Det arrangerades Istävlingar på Storsjöns is. Trafikpropaganda tävlingar och Familjerundor. 1964 arrangerade klubben en fartsträcka åt Midnattssolsrallyt som ingick i både Rally-VM och Rally-SM. Sträckan gick på den s.k. Gavelstigen. Huvudarrangör var KAK. Tom Trana segrade i en Volvo PV544.

1965 ordnade klubben matuppehåll på Jernvallen, när Svenska Rallyt som gick i VM, passerade Sandviken.

Vintern 1965 hände en mindre rolig sak, Plog-Jeepen gick igenom isen och sjönk, när de ploga upp en isbana vid Hedåsbadet. Föraren klarade sig dock. Sedemera bärgades Jeepen.

1967 påbörjades arrangemangen med att arrangera SM-tävlingar i Tillförlitlighet som det hette "förr i tiden". Numera heter det Rally-SM. Klubben har arrangerat inte mindre än 19 deltävlingar i SM hittills, senast 2020 (ej 18 som jag skrev till föregående tidning).

Klubben har hyrt Hedemoras Rallycrossbana vid ett par tillfällen, byggt en folkracebana i en grusgrop i Årsunda där två folkracetävlingar har arrangerats.

1975 arrangerade klubben en Paserkontroll för Monte-Carlo rallyt i Gysinge.

Det har körts backtävlingar uppför Hästboberget i Hästbo, Torsåker.

En sak som Sandvikens MK hittills är ensam om, är att ha arrangerat Rally-SM på alla underlag, snö- grus- och asfalt.

Hade troligen Sveriges största startfält i en SM-tävling 1991? Hela 265 ekipage stod på startlinjen.

Efter SM-tävlingen 1997 fick klubben utmärkelsen "Bilsport Award för 1997-års bästa rallyarrangör" efter att bl.a. gjort en ny tävlingsbana från tisdag lunch till fredag eftermiddag i tävlingsveckan.

2002 fick klubben Bilsportförbundets "Bertils kanna" för bästa arrangör alla kategorier inom bilsport.

2012 var Sandvikens MK först i Rally-Sverige med att ha både HQ, Start, Mål, Service samt Parc Fermé inomhus under samma tak i Göransson Arena, Sandviken.

Guldmedaljörer i SM har varit:

Rally: Per Tjerneld, 1967.

Rally: Jari Liiten, Junior-SM 2018, stora SM 2020 och SM-veckan vinter 2022.

Rally: Markku Kangas, SM kartläsare 1996 och 1998 tillsammans med Anders Nilsson, Arboga.

Backe: Christer Nilsson 2009 och 2016, rallycrossbilar.

Backe: Oskar Sundell 2015, 2016 och 2017, rallybilar.

Backe: Nordiskt mästarmöte: Christer Nilsson 2008 och 2010.

Ovanstående förare och också tagit både silver och bronsmedaljer i olika bilsportgrenar, vilket även gäller andra förare från klubben.

Klubben har även haft en livaktig damsektion.

Klubblokalen har varit i Jernvallen, men flyttades till Föreningshuset i Björksätra 1983. När denna fastighet skulle rivas, söktes lokaler aktivt och hyr numera in sig i f.d. Söderman & Söners fastighet på Högbovägen i Sandviken.

Klubben har både haft och har mycket bra förare och kartläsare som tagit medaljer i ädla valörer och blivit mästare i Rally, Backe, Bana och Is-bana. Även visat fram fötterna i Folkrace, men där körs det inte om Svenska Mästerskap.

Mycket av framgångarna sedan många år tillbaka, har klubben att tacka sin ordförande Kalle Andersson för, som leder och för klubben framåt, inte hårdhänt utan lugnt och fint, som gör att att alla trivs.

Text och Foto Caj Abrahamsson

Bild nr 1040612 Specialracerbilar på Hedgrinds is 1950. Fr.v. L.E. Bergström, Alfta, Buick. S. Jönsson, Hudiksvall, Ford och t.h. Erik Lundgren, Ockelbo, Ford.

Även andra bilklasser kördes. Inträde vuxen 4 kronor och barn 2 kronor.

Bild nr 1040616 Stockcar premiär på Storsjöns is vid Hedgrind 24 mars 1957. Mycket roligt tyckte publiken.

Bild nr 1040613 Avfotad kopia av Konverterns nr 3, 1951.

I detta nummer skrev man om Speedway på hela fyra sidor, och att 5.644 åskådare hade kommit till invigningen av banan vid Jernvallen på pingstdagen för att se kvalificeringen till Svenska Mästerskapen. Kapten Bertil Löthberg hälsade välkommen och anmodade Direktör Carl Sebardt att inviga "Speedway-stadion".

Bild nr 1040615 Hårda tag mellan klubbmedlemmarna Bror Larsson och Ingemar Andersson bakom. Bägge i lag "Stålmännen 1" i september 1952.

Bild nr 1040614 Sandvikens Motorklubbs Speedwaylag. Fr.v. Börje Jonsson, Bror Larsson, Ingemar Andersson och Olle Andersson.

Bild nr 1040630 Klubbens diplom för sin insats vid högeromläggningen 3 september 1967.

Bild nr 1030827 Tre långkörare som ordförande i Sandvikens Motorklubb, som sammanstrålade när Per Tjerneld fyllde 80 år 23 april 2022.

I mitten, Födelsedagsbarnet Pelle som bl.a. varit Svensk Mästare i Rally Grupp 2, 1967. Varit teamboss för svenska Opelstallet "Opel Team Sweden" åren 1981 - 2010, samt var pappa till den populära cupen för privatförare i början av 90-talet,"Opel Cup". Pelle var ordförande 1970 - 1979.

Till vänster, Kenneth Larsson, ordförande 1980 - 1986 och till höger nuvarande ordförande Kalle Andersson, som varit i tre olika perioder. 1989 - 1991, 1997 - 2000 och f.n 2007 - ?

Bild nr 1030655 Den senaste guldmedaljören från Sandvikens MK, Jari Liiten (t.h.) med karlläsare John Stigh efter segern vid Sandvikens MK:s tävling "Vinterpokalen" vintern 2022.